Fotonaponske elektrane

Fotonaponske elektrane i e-punjači

Fotonaponske elektrane i e-punjači

Činjenica da je količina energije koju primamo svakog sata od Sunca više nego dovoljna da podmiri godišnje potrebe svih stanovnika planete Zemlje, predstavlja pokazatelj u kom pravcu bi trebalo da se kreće razvoj novih energetskih postrojenja.


Fotonaponske elektrane

Nedavno usvojeni zakoni i podzakonska akta omogućili su da se omasovi izgradnja fotonaponskih elektrana za proizvodnju električne energije iz energije Sunca. To se pre svega odnosi na proceduru za ishodovanje odobrenja za izgradnju elektrana, a takođe i na podsticajna sredstva koja dodeljuju Republika i lokalne samouprave. Bez podsticajnih sredstava i u slučaju da ne dođe do promena cene električne energije, povraćaj uloženih sredstava u fotonaponsku elektranu se očekuje u roku od 10-12 godina. Kako je vek sistema oko 25 godina sa efikasnošću od oko 80% na kraju tog perioda, očigledno je da je i bez podsticajnih sredstava sistem ekonomski samoodrživ i isplativ. Energija koja se troši na mestu nastanka, omogućava uštedu na gubicima koji se javljaju u prenosu energije i iznose oko 10%.

Pored navedenih prednosti korišćenja OIE u vezi ekonomskih ušteda, vrlo je bitna i energetska nezavisnost, koja u aktuelnoj svetskoj energetskoj krizi dobija dodatno na značaju. Ipak, globalno i suštinski gledano, najznačajniji efekat znatnijeg korišćenja OIE bi trebalo da predstavlja očuvanje životne sredine, delom kroz smanjenje proizvodnje električne energije iz fosilnih goriva, a delom smanjenjem emisije štetnih gasova automobila, korišćenjem hibridnih ili potpuno električnih vozila.

Punjač za električna vozila

CENTAR ZA ODRŽIVI RAZVOJ ENERGETIKE planira instaliranje punjača za plug-in hibridna vozila (PHEV – Plug-in Hybrid Electrical Vechicle) ili potpuno električna vozila (EV – Electrical Vechicle), uz svaku projektovanu fotonaponsku elektranu. Efekat korišćenja PHEV je da nakon noćnog punjenja automobil može u električnom režimu da pređe od 40 do 60km, što je dovoljno za dnevnu gradsku vožnju. U gradskoj vožnji je i najveća emisija štetnih gasova, tako da je sa aspekta zagađenja, efekat korišćenja ovih vozila maksimalan.

Dva su osnovna problema u vezi korišćenja PHEV i EV. Prvi je nedovoljan broj punjača, što uz određeno trajanje punjenja onemogućava masovniju kupovinu i korišćenje navedenih vozila. Drugi je problem suštinski bitniji, a tiče se porekla energije koju koristimo za kretanje automobila. Ukoliko je kao većina električne energije u Srbiji proizvedena iz fosilnih goriva, suštinski vozimo električni auto, a emisiju gasova moramo da računamo u odnosu na ugalj, umesto za benzin ili dizel. Imperativ je postavljanje punjača za PHEV i EV prilikom instaliranja fotonaponske elektrane, jer samo na taj način možemo biti sigurni da je električna energija koju koristimo za pogon vozila proizvedena iz OIE.